Träning för discgolfspelare

discgolf_16132831

Vill man seriöst satsa på discgolf kommer man att behöva tänka lite mer på träningen. Detta innefattar både de olika kast man måste kunna utföra och fysträning för att få bättre styrka och kondition.

Vi börjar med konditionsträning. Ju fler muskelgrupper eller större muskelmassa man kan aktivera på en gång desto mer effektiv brukar man säga att konditionsträning är. Av denna anledning är cykling något som ofta rekommenderas. När man cyklar använder man två av kroppens största muskelgrupper: lår och baken. Har man ännu inte investerat i en bra cykel kan det vara på tiden att göra detta.

Styrketräning är också ett bra komplement för discgolfspelare. Detta kommer inte bara hjälpa en att prestera på banan, det kan även minska risken för olika typer av skador. Ett av de enklaste sättet att styrketräna är så klart att hitta ett gym som ligger nära och börja använda maskinerna de har för att fokusera på olika muskler.

I själva träningen för att bli bättre på discgolf finns det ju ett par olika moment som man först bör fokusera på. De tre mest grundläggande kasten är ett långt rakt utkast, en något kortare rakt inspel och korta putt på bara ett antal meter. När man bemästrat dessa kan man börja lära sig att kasta i vinklar, kurvor och liknande. För en mer visuell förklaring kan man ta och titta på videon nedan.